V spore vlády s dopravcami mám plné zuby oboch strán

Autor: Ľubo Kačalka | 13.1.2010 o 15:20 | Karma článku: 7,70 | Prečítané:  1339x

Bleskové zníženie spotrebných daní vyznelo až rozprávkovo neuveriteľne. Ale iba kým si uvedomíme blížiace sa parlamentné voľby. A už je všetko uveriteľne nerozprávkové. Podľa ústavy nesmú byť dane predmetom referenda, ale zjavne môžu byť predmetom vydierania a populizmu.

Vlastná kolážVlastná koláž

Keď som pred pár dňami v rámci silvestrovskej recesie tvrdil, že dane budú celoplošne zrušené, nenapadlo mi, že už tak skoro naozaj dôjde zníženiu konkrétnej dane. A hoci som prívržencom znižovania daní, v tomto prípade mi niečo nesedí. Moje výhrady pramenia z drobných príbehov okolo...

Príbeh o vydieraní

To čo predviedli autodopravcovia je arogantnou ukážkou moci. Ale ak ste v minulosti videli ich kaskadérske kúsky pod Strečnom, ignorovanie snehových reťazí a následné zablokovanie Donovál a mnohé ďalšie „drobnosti na cestách", asi vás to neprekvapilo. Kamionisti (česť výnimkám) sa vzhľadom k svojej veľkosti nemusia na ceste nikomu uhýbať a rovnakú taktiku zvolili aj v prípade „vyjednávania o mýte".

Dopravcovia avizovali protesty ešte koncom roka - skôr než sa problémy reálne prejavili. Mali však šťastie - systém naozaj zlyhal. A dopravná lobby zrazu získala podporu verejnosti. Odpor voči arogancii štátnej moci spôsobil, že mnohí Slováci spontánne stáli na uliciach a dopravcom mávali - ako na prvomájových demonštráciách. A aj drobní živnostníci, ktorí možno auto nikdy nevlastnili a zo svojich vysokých daní prispievali na opravu kamionistami zničených ciest, zrazu súcitili s dopravcami. Tí, ktorí sa pod nátlakom pokúšali dosiahnuť lacnejšie mýto, sa tak stali bojovníkmi proti arogantnému režimu. A ich vydieranie dostalo punc legitimity.

Mýto by však malo byť efektívnym spôsobom, ako ich prinútiť platiť za cesty, ktoré poškodzujú najviac spomedzi účastníkov cestnej premávky. Fakt, že sa vysoké mýto premietne do cien tovarov, je v konečnom dôsledku spravodlivejšie - každý zaplatí iba prepravu toho tovaru, ktorý si kúpi. Logicky však malo nasledovať odbremenenie na priamych daniach.

Príbeh o populizme

Premiér Robert Fico najskôr vyzval dopravcov, aby upustili od vydierania - inak sa s nimi vôbec nestretne. Šéf polície J. Packa dokonca pohrozil sankciami vrátane odoberania vodičákov - čo pre vodičov znamená stratu práce. Dopravcovia zas chceli opak -  báli sa, že ak sa stiahnu, už s nimi nikto nebude rokovať. Takto sa mohli obe strany naťahovať, až kým by sa kamiónom neminula nafta. Ibaže...

Premiér nakoniec trochu prekvapujúco vyšiel autodopravcom v ústrety a informoval o znížení spotrebnej dane z nafty. Veľkoryso dodal, že výpadok na daňových príjmoch sa bude kompenzovať zrušením dvoch ministerstiev - a to nie počas päťročnice, ale už počas päťmesačnice!

Ťažko povedať, či je tento krok dôsledkom momentálneho nápadu, alebo cielenej politicko-marketingovej hry. Ani jedna z týchto alternatív nesvedčí o odbornom rozhodnutí. Práve preto, že sa k požiadavke dopravcov pridala verejnosť, bolo treba prijať veľkorysé riešenie. Nesúhlasím, že R. Fico prehral vojnu s dopravcami a verejnosťou. V skutočnosti opäť zvíťazil - zvolil riešenie, ktoré mu prinesie politické body. Zníženie daní totiž nemôže vláde vyčítať ani opozícia, ktorá sa vtipne označuje za pravicovú.

Príbeh o ekonomických dopadoch

Aby bolo jasné, zníženie daní nemusí automaticky znamenať nižšie daňové príjmy štátu. Ekonomická teória i prax potvrdzujú opak a neplatí to len pri priamych daniach. Pokiaľ sa ceny nafty stanú porovnateľné s cenami v okolitých štátoch, mnohí prepravcovia už nebudú musieť tankovať v zahraničí a tak v konečnom dôsledku stúpne predaj nafty. Tento argument vytiahol pred časom na diskusii o daniach aj R. Sulík a určite ho mali dobre naštudovaní aj analytici Ministerstva financií.

Dopravcovia navyše patria ku skupine výrazne postihnutej krízou. Svoje by o tom vedeli hovoriť predstavitelia lízingových spoločností, ktorým  dopravcovia posledný rok dosť intenzívne vracajú „lízované kamióny", pretože prichádzajú o zákazky. Z tohto pohľadu termín zavedenia mýta nebol najšťastnejší. A následné riešenie v podobe zníženia spotrebnej dane je istou náplasťou - ušetrí im 20 až 40% mýtneho - tak to aspoň vypočítali analytici UniCredit Bank. Z ekonomického hľadiska teda nemožno zníženiu spotrebnej dane z nafty nič vyčítať. Z pohľadu spravodlivosti rozhodne áno...

Príbeh o okradnutom občanovi

Chudák bežný vodič s benzínovým motorom musí pri lacnejšej nafte škrípať zubami, jemu totiž spotrebnú daň nikto nezníži. Vláda, ktorá sa označuje za sociálnu, sa totiž rozhodla neuplatniť princíp spravodlivosti a tak je majiteľ benzíňaka v prípade tohto vládneho gesta diskriminovaný. Nehovoriac o rozbitých cestách, ktoré nerozbil on, ale práve tí dopravcovia, ktorým štát na rozdiel od neho znížil daň.

Príbeh o tom, kto z koho...

Dopravcovia získali nižšiu daň, pretože boli dostatočne hluční, viditeľní a hlavne arogantní. V tejto krajine je však oveľa viac skupín, ktoré sa oprávnene môžu cítiť šikanované štátnou byrokraciou a zaťažení neúmernými daňami. A keďže sa blížia voľby a vo vzduchu lietajú populistické gestá, je to možno príležitosť aj pre ďalších vyjsť do ulíc:

Napríklad pre živnostníkov, ktorí musia platiť minimálne odvody, aj keď nič nezarobia; pre zdravotníkov, ktorí požadujú efektívne financovia; pre učiteľov, ktorí chcú adekvátne ohodnotenie; pre mamičky, ktoré už nebaví robiť kuriéra medzi Sociálnou poisťovňou a úradmi sociálnych vecí.

Ak niečo od vlády chcete, teraz pred voľbami je najvyšší čas, prejaviť sa. Otázkou zostáva, či sa vám niečo podarí dosiahnuť slušným protestom bez toho, aby ste na pár dní obmedzili dopravu v hlavnom mestečku. A či dopravcovia budú na oplátku podporovať v štrajku napríklad učiteľov alebo lekárov.

P.S. A už sa teším, ako dopravcovia, ktorým spoločnosť vyšla v ústrety, začnú jazdiť po cestách naozaj slušne...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

KULTÚRA

Dedečkove skutočné stavby sme ešte nevideli. SNG by mohla byť prvou

Najskloňovanejšie sú štyri jeho stavby.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.


Už ste čítali?